Lär dig fotografera på egen hand

Lär dig fotografera på egen hand

Att fotografera har kommit att bli en fluga. Det är en härlig utveckling. I och med att kvalitén på kameror dels blivit tillgänglig för fler eftersom de kryper ner i prisklasserna, men också för att mobilernas kamera blir allt bättre och bättre, har det blivit enklare än någonsin att fotografera riktigt bra. Allt från enklare systemkameror med basala objektiv till avancerade kameror med flera specificerade och utbytbara objektiv, samt mobilkamrer som nu för tiden ligger i var mans ficka, kräver att fotografen bakom kan sina grejer.

Idag finns det otroligt många sätt att dela med sig av sina bilder. Sociala medier som Instagram, Pintrest och Facebook är några av de största plattformarna. Många ser fotografering som sin allra största hobby, och strävar ständigt efter att få till de bästa bilderna. Hur gör man då för att sticka ut från den myllrande mängd bilder som finns publikt eller för att ta det där fotografiet som man bara måste rama in? En del skulle säkert säga, gå en kurs i fotografering för att lära mer om hur man tar riktigt bra bilder. Det behöver dock inte vara helt nödvändigt. Man kan lära sig att bli en kanonbra fotograf helt på egen hand.

Träning, träning och lite mer träning

Med ett stort engagemang, mycket träning och en gnutta tålamod kan vem som helst hålla närmast en professionell nivå på sina egentagna bilder. Först och främst, man bör lära känna sin kamera. Ta bilder från nära håll, med vid vidd, men blixt, utan blixt, manuellt inställd eller automatisk. Ju mer man provar, desto bättre blir man. Det finns otroligt många inställningar på dagens kameror, och de är alla väldigt bra om man vet när de passar att använda. Om man verkligen vill gå in på djupet ordentligt kan man med fördel köpa en bok i ämnet. Fotograferingsböcker som berättar vad de olika funktionerna gör reducera ofta en drös med onödigt, ganska usla bilder. Böcker är oftast mycket givande med sin teori, men sedan måste man faktiskt gå ut och prova det själv i praktiken.

I samband med att man provar på de olika funktionerna kan man lära sig så mycket som fotograf genom att bara använda sig av befintliga medel. Till exempel, neutral och enkel bakgrund, leka med det befintliga ljuset, omplacering av motivet i bilden, fånga nuet och känslan genom att vara en fluga på väggen eller vara flexibel, och få sina motiv att känna sig trygga (då beter de sig naturligt).

Samma tänk för mobilkameror

Att fotografera med mobilen är inte samma sak som att stå med antingen en liten kompakt kamera vid ögat eller en bjässe till objektivkamera som kan väga upp mot tre kilo. Nej, att fotografera med mobilen kräver viss precision och kunskap. Trots att det är stor skillnad mellan en professionell fotografs stora systemkamera och den lilla som finns i mobilerna, finns det material och verktyg för olika tillfällen, så ock för glada amatörer. Med det menas, att även de allra duktigaste fotograferna kan ha god användning av mobilkameror. Därför är tipsen för att lära sig fotografera på egen hand desamma för en mobilkamera som för en riktig kamera. Träning, läs på lite och ännu mer träning.